Wiborg, Annette

Slip børnene løs.

Bog

DKK 85,00

Varenr. 37.2-Hylde 8. – Uindbundet. – 233 sider. – 2003. – Pænt eksemplar. – 85 kr.

Bogen består af udvalgte interviews fra “Helse” med fagfok, som ud fra deres professionelle baggrund besvarer spørgsmål om børn. Det er antropologer, børnehaveledere, kultuforskere, psykologer, skolelæger, vuggestueledere samt erfarne møde og fødre, der bidrager til bogen. Bogens titel er udtryk for den tendens, der kan spores hos fagfolk, der beskæftiger sig med børn i disse år: At børn ved mere, end vi tror, og at vi gør dem en bjørnetjeneste ved at gøre alting for dem.

Gyldendals Akademiske Bogklubber 2003

På lager

Beskrivelse

INDHOLD: Forord. – Den nye familie. – Nybagt og usikker. – Mere plads til fædre. – Du kan ikke – jeg skal nok. – Den svære afsked Hvordan har børnene det, når vi er væk? – Skal vi overvåge børnene? – Vejen til den lille går gennem den store. – Sunde børn. – Slip børnene løs. – Børns grønne haser. – Forår og spontane lege. – Hjælp de tykke børn. – Tag børnene med i køkkenet. – Børnene ud af bilerne. – Glæden smitter. – Leg og venskaber. – Vand og mudder og gamle brædder. – At sidde i mørkningen. – Hverdagens små overraskelser. – Barndom på skåneprogram. – Små venner for livet. – Den onde leg. – Børn har brug for en børneverden. – Venner er det vigtigste. – At lære og at være. – Børn kan kun det, vi lærer dem. – Børn har mange intelligenser. – De små fodboldstjerner. – En måned uden fjernsyn. – Nærkontakt og gode bøger. – Børn skal bruge sproget. – Hvordan og hvorfor mor? – Konflikter og følelser. – Forhandlinger ved spisebdet. – Vent med at bryde ind i børnenes konflikter. – Man skælder da ud på børn. – Børn og løgnehistorier. – Jeg er misundelig! – Sikke et rod! – Lad ikke børnene i stikken. – Mareridt og onde drømme. – De store spørgsmål. – Hvem er jeg? – Børn skal inddrages – ikke skånes. – Det hjælper at begrave den døde fugl. – Mor, kan det ske her? – Børn uden historie. – Børn og traditioner. – Forventningernes Tid. – Der var engang. – Litteratur.