Kragelund, Minna.

Navneklude. Undervisning i håndarbejde ca. 1750-1900.

Bog

DKK 85,00

Bogen handler først og fremmest om det miljø, hvori mange navneklude er blevet til, nemlig datidens skoler g den håndarbejdsundervisning, som piger kunne få i 1800-årene. Det er samtidig den periode, hvrfra vi har flest navnekle bevarede. I datidens samfund var det vigtigt, at borgerne kunne fremstille f.eks.det meste af deres tøj selv. Derfor lærte børnene at spinde, strikke og sy linned og anden beklædning. Men navneklude må betragtes som en mere luksusbetonet form for håndarbejde. Det krævede tid og kunnen samt et vist økonomisk overskud til broderi hos udøveren. Det var således langt fra lle børn, der nåede at sy en navneklud.

Nationalmuseet 1977

På lager

Varekategorier: ,

Beskrivelse

INDHOLD: Skoleforhold 1800-1850. – Håndarbejdsundervisningen. – Lærerindernes forudsætninger. – Læreklude. – Klager og påbud. – Et eksemple fra 1860erne. – 5 københavnske skoler: Friskolen i Droningensgade. – Frue Arbejds- og Læseskole. – Det kongelige Døvstumme-Institut. – Det Søsterlige Velgørenheds Selskabs Skole. – Døtreskolen af 1791. – Skoleannoncer i Adresseavisen. – Erhvervsmuligheder efter skolegang. – Sammenfatning. – Litteratur. – Billedafsnit.- Indbundet. – Illustreret. – 108 sider. – Pænt eksemplar.