Mylenberg, Troels

Det store scoop – journalistikken under pres.

Bog

DKK 90,00

På mediesprog kaldes virkeligheden for reality. Reality er ikke virkelighed, men blot en pæn udgave af begrebet mediestyret – eller medieskabt – virkelighed. Tv-programmer som Robinson-ekspeditionen , Big Brother, Paradise Hotel og den slags er måske de ærligste udgaver af reality, hvor ingen er i tvivl om, at den virkelighed, der beskrives, ikke ville være der, hvis ikke medierne og journalisterne havde fundet på den. Men hvad med alt det andet reality i medierne? Alt fra skjulte kameraer til Muhammed-tegninger , fra embedded reporter på militærets nåde i Irak til statsministerens pressemøder – hvor meget af dette er virkelighed? Journalister har alle dage været og vil være optaget af jagten på “Det Store Scoop”, den store afsløring, der vælter regeringer, forandrer verden og skriver historie. Denne bog er næppe et stort scoop, men alene et forsøg på at sætte medierne og journalistikken på spidsen og kaste en handske til udfordring. Til debat blandt fagfæller og medieinteresserede og til alle dem, der ikke kan undgå at interessere sig for medier og deres journalistik.

Varenr. 07.1 – H.3. – Uindbundet og med plastomslag. – 2008. – 144 sider. – Udgået, men pæn biblioteksbog.  – 90 kr.

Gyldendal 2008

På lager

Varenummer (SKU): 07.1-H.3 Varekategorier: , ,

Beskrivelse

INDHOLD: Hvad er journalistik? – Magten i medierne. – Nyhedsjagten. – Fra fjernsyn til nærsyn. – Politik og journalistik – hånd i hånd mod afgrunden. – På mediernes præmisser. – Kommunikation og spin. – Mødet med pressen – pressemødet. – Valgkamp. Journalistikkens primetime. – Original eller kopi. – Fra omnibus til meningsbus. – Fra massemedier til en masse medier. – I folkets tjeneste , public service. – Gratis. – Den påklædte journalist. – Efterskrift: Medier om medier om medier. – Litteratur.